Ik maak geen geheim actueel Anne (24) heeft dyscalculie. Ze was graag eerder getest. dan was haar middelbareschooltijd een stuk fijner geweest. Ze gunt jongeren met dyscalculie dat ze op tijd erkenning én de juiste hulp krijgen. Haar tips: ‘laat je testen en schaam je niet om hulp te vragen’. tekst: Anne bAkker 18 I k werk als onderwijsassistent op het Vso. bij wiskunde of rekenen kan ik vaak niet helpen omdat ik de sommen zelf niet snap of omdat ik geen voorbeelden kan geven. dit is soms even slikken. maar ik maak er dan geen geheim van en probeer mij er niet onzeker over te voelen. Ik heb nou eenmaal dyscalculie. daar kan ik niks aan doen. bij alle andere vakken kan ik de leerlingen prima begeleiden. Gelukkig doen mijn collega’s er ook niet moeilijk over. Ze accepteren mij gewoon zoals ik ben. Achteraf ben ik blij dat ik mijn dyscalculie niet heb genoemd bij mijn sollicitatie. mensen hebben dan toch vaak vooroordelen. maar waarom zou je met dyscalculie geen goede onderwijsassistent zijn? Ik wilde bewijzen dat ik dat wel kon en dat is goed uitgepakt. daarna heb ik het aan mijn directe collega’s verteld. op de basisschool werd ik pas in groep 8 getest op dyscalculie, omdat mijn lerares zei dat ik het echt niet had. Gelukkig hebben m'n ouders doorgedrukt en geëist dat er een test werd afgenomen. Zij hadden het vanaf groep 3 al in de gaten. toen bleek dat ik inderdaad dyscalculie had, kreeg ik 2x per week 20 minuten 1 op 1 begeleiding, maar dit was veel te weinig en veel te laat. Ik had al zo’n enorme achterstand opgelopen.
19 Online Touch GEEN GEHEIM MAKEN VAN DYSCALCULIE Home